diensten

Kennis toegankelijk maken voor een breed publiek

Jouw kennis gaat mensen geweldig helpen. Maar om nou te zeggen dat je zo even uitlegt hoe of wat, nou nee.

Je hebt lange teksten met veel jargon. Je wilt graag een leesbare, visuele vorm voor elk publiek. Eigenlijk wil je gewoon dat iedereen jou snapt.

Dat begrijp ik heel goed.

Kies hieronder een dienst, dan zie je hoe ik werk en hoe mensen dat waarderen.

zo maak ik jouw kennis toegankelijk
Kennis toegankelijk maken

Visuele verhalen voor bezoekers

 

Jouw gebied of gebouw is prachtig, maar bovendien ecologisch, historisch of geologisch van belang. Je wilt een leesbaar geheel, geen losse stukjes vakkennis. Het liefst lekker visueel, en passend bij de voorkennis van de bezoeker. Want die wil dolgraag meer weten.

Schrijven en illustreren van de mooiste informatievoorziening. 

Kennis toegankelijk maken

XXL-informatie
temmen

 

Jouw deskundigen hebben een bák informatie en verhalen verzameld. Maar wat laat je zien aan burgers, bestuurders en journalisten? Maak je infographics voor socials? Tem die berg informatie en maak een korte versie. Ook de lange versie wordt daar stukken beter van.

Ontwerp en redactie voor heavy content.

Accerion for intralogistics

Visualisaties voor marketing

 

Techniek fascineert, maar van geeky verhalen haken mensen af. Je wilt een visuele conversatiestarter. Zodat jij investeerders, bestuurders en andere niet-techies kunt vertellen over de impact van jouw vinding. 

Visuals en tekst voor pitchdecks, bidbooks en animaties.

Trainingen infographics en beeldredactie

 

Ik leer je hoe je lange lappen tekst en data omzet in iets dat jouw publiek wél lust. Kennis toegankelijk maken, met oog voor trends en maatschappij. Niet zomaar iets van de plank trekken maar werken volgens een plan.

Trainingen, individueel of incompany, via de beste trainingsplatforms

Binnenkort: voor ontwerpbureaus

 

Er is er een klus waarvan de inhoud je boven het hoofd groeit. Je design-reputatie helpt niks, het project loopt vast op de inhoud. De experts en de curators stribbelen tegen.
Ik maak de inhoud hanteerbaar voor jouw mensen, zodat jouw design weer tot z’n recht kan komen.

Schrijven zodat het past, visualiseren zodat het leuk wordt.

Staat jouw probleem er niet bij? Bel me gerust, leg het aan me voor. Ik verwijs je met plezier door als het werk niet bij mij past.

Aan welk budget moet ik denken?

Het vinden en maken van een compacte vorm, waarin tekst en beeld elkaar naadloos aanvullen, kost veel tijd. Dus ja, dat kost geld. Maar mijn klanten vinden het resultaat erg waardevol. Ik werk het liefst voor een vaste prijs en ga gedisciplineerd met jouw budget om. De vraag ‘kun je voor elk budget iets maken?’ beantwoord ik helaas met ‘nee’.

Hoe lang duurt het voor het af is?

De meeste projecten duren 2 maanden tot 1 jaar. Niet omdat vormgeven nu zo veel tijd kost, maar omdat het boven tafel krijgen van de essentie tijd kost. Er komt vaak een heel denkproces op gang bij mijn opdrachtgevers. ‘Willen we dat op deze manier vertellen?’

Werk jij binnen onze huisstijl?

Ja, graag, dat is handig. Voor infographics bedenk ik graag aanvullingen op jullie huisstijlhandboek. Voor unieke producten die zich helemaal aan jullie bestaande stijl of branding onttrekken, bedenken we iets nieuws.

Wat ben je nou, vormgever of schrijver?

Allebei, mag dat? Ik vind dat beeld en tekst veel beter werken als je ze gelijk op laat gaan. Ze vullen elkaar prachtig aan. Ik denk visueel, maar heb een hekel aan ‘1 beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Ik hou van taal. Schrijven moet goed gebeuren, dus ik heb weinig geduld met gewichtige of vage teksten. Ik ben opgeleid als ontwerper, maar volg ieder jaar een schrijfopleiding.

Ik zie weinig digitaal werk, hoe zit dat?

Het meeste van mijn werk, is ‘uitzoeken wat er verteld moet worden’. Schrijven, structureren en visualiseren. Dat is niet gebonden aan web, print of object. Wel is het belangrijk dat jouw team ook bouwers, UX-mensen, motion designers of animators aan boord heeft. Deze specialisten doen werk dat ik niet kan doen. Maar zij vragen doorlopend om beslissingen die ik wel durf te nemen omdat ik alles heb uitgezocht. Nog iets: digitaal lezen is vaak vluchtig en individueel. Ik hoop dat dat beter wordt.

Hoe duurzaam werk jij?

Mijn studio draait op zonne-energie, ik heb geen auto en de producten die ik aflever zijn zo veel mogelijk gemaakt van duurzame materialen. Soms is dat ‘recyclebaar’, soms is dat juist gemaakt van materiaal dat heel lang meegaat.

Welk werk doe jij niet?

Zeg je tegen mij “de teksten zijn al klaar”, dan is dat voor mij een rode vlag. Want inhoud en verschijningsvorm ontwikkel je gelijktijdig. Ik kan je overigens goed uitleggen waarom ik hiervan overtuigd ben, dus bel me gerust.

Vanzelfsprekend: projecten die mens, dier of planeet geen goed doen, redden zich maar zonder mij.

 

Bij Natuurmonumenten adviseerde Klaas om vooral zo min mogelijk te doen, zeer verfrissend.

Sjoerd Kaarsemaker
Projectmanager