Werken aan een systeem van illustraties is logischer, als je weet hoe illustratie-software werkt.
Maar de vraag vanuit een communicatie-afdeling begint natuurlijk wel altijd zo: ‘we willen uitleggen hoe deze dienst werkt’ of ‘laat zien hoe deze oplossing eruit ziet’.
1: denk aan de lezer.
Suf, dat ik dat steeds zeg. Maar bij ‘normale’ bedrijven zijn de bedenkers, de ingenieurs, de baas. Die willen graag laten zien wat ze kunnen, en hoe slim die oplossing wel niet is. De lezer wil weten ‘wat doet dat voor mij, dat product van jullie?’. Zou je naar de koper luisteren, dan kom je uit bij use-cases. Herkenbare situaties. Die kun je laten zien.
2: denk aan hoe en waar die lezer jouw beeld bekijkt.
Je maakt voor de website een flinke visual. Maar voor insta, of twitter, of een beurs is die misschien niet geschikt. Voor die kanalen kom je al snel met een specifiek onderdeel, liefst voor één doelgroep tegelijk. De illustratie-opdracht wordt dan ‘maak een systeem voor illustraties waarmee we alle kanalen kunnen bedienen’.
Voor motion graphics of animaties heb je illustraties nodig die uit losse componenten bestaan.
3: denk aan wat je later nog zou willen maken
Wat je later nog wilt, weet je niet. Toch: zou het niet handig zijn om illustraties te hebben in een stijl en type waarvan je er later makkelijk nog wat bij kunt maken? Zorg dan dat je:
niet in een specifieke resolutie werkt (maak vector illustraties of 3D-illustraties die je later opnieuw kunt renderen)
niet in een beperkend kleurenpalet werkt (RGB, nooit CMYK)
niet vastzit aan een bepaald perspectief (doe alles ‘plat’, of isometrisch, of puur 3D)
details die tijdelijk zijn (of modieus) wil je makkelijk kunnen verwijderen of veranderen; werk modulair.
Het ‘wereldje’
Ik illustreer altijd systematisch. Je begint als het ware te bouwen aan een wereldje, al bij de eerste tekening. Met elke volgende opdracht vult dit wereldje zich verder met achtergronden, gebruikers, decor, specifieke toepassingen en nieuwere versies van de producten. Net zolang tot je op elke nieuwe illustratie-vraag heel snel kunt antwoorden omdat je bijna alle componenten al in voorraad hebt.
O, er is nog een punt 4:
4: zorg dat de illustratie-methode overdraagbaar is
Als de stijl is ontwikkeld, wil je niet aan een ontwerper of illustrator vastzitten. Idealiter wil je met de losse componenten zelf uitingen kunnen maken, al was het maar een tekstlaag die je kunt veranderen. Nog mooier is het als stijl, maatvoering en kleurenpalet vastliggen zodat een illustrator in huis, of een goedkopere illustrator extern, de lijn kan doortrekken.