redactie en vormgeving van heavy kennis
XXL-informatie temmen
We hebben een boeiend onderwerp, maar hopeloos veel informatie.
Ehm… waarom is het dan zo veel geworden?
Nou, dat hebben de onderzoekers aangeleverd.
Veel tekst, daar hebben de meeste lezers geen trek in.
Ja, duh, dat snap ik. Maar ik krijg de geest niet in de fles.
Gokje: de experts bepalen de manier van werken. Kennis is het uitgangspunt, tekst is het voorkeursmedium. En jij beantwoordt de vraag ‘mag dit er ook nog bij?’ nooit met ‘nee’. Klopt dat een beetje?
Au! Wat stel je voor?
Een andere aanpak. Ik ga het monster van ‘ja maar dit moet er ook nog bij’ voor je verslaan.
Hoe dan?
Ik begin niet bij de inhoud, maar bij de vorm.
- Wat ziet jouw publiek bij het bladeren of rondlopen?
- Wat eisen pagina’s, animatie of object van jullie content?
- Wat is de rode draad die alle losse onderdelen verenigt?
- Wat is de mix tussen de grote lijn en de boeiende details?
Zo selecteren we wat de lezer nodig heeft.
Ga jij het mijn mensen vertellen? Dat de helft eruit moet?
Ja. Hun liefde voor het onderwerp is essentieel, die moet blijven. Maar de wijdlopige tekst vol jargon moet weg. Die is bedacht voor discussie tussen vakgenoten, niet voor publiek.
Maar onze kennis is heilig hoor!
Scherpe redactie en vormgeving schept ruimte voor diepgang en veelzeggende details. De rest van de informatie staat één klik verderop. Ter geruststelling.
Jou inschakelen, wat heb ik er zelf aan?
Ik trek verantwoordelijkheid naar me toe. En ik ga liefdevol om met jullie onderwerp en de mensen die er bij horen.
Hoe noem ik jouw rol nou?
Zeg tegen je leidinggevende dat ik een pre-design content director ben. Je mag ook zelf een term verzinnen. Wel iets Engels hè?
Content Terminator?
Ha. De wereld redden van losgeslagen lappen tekst.
“Hasta la vista, baby”
werk
rapporten
Gezag vestigen én mensen bereiken
Een diepgaand onderzoek is vreselijk volledig. Hoe kom je van daaruit naar een hanteerbaar rapport én infographics voor socials?
geschiedenissen
Verhalen van een liefhebber
Een archief is nog lang geen verhaal. Selecteer het materiaal met zorg en laat het dan rijpen tot het op smaak is.
tentoonstellingen
Alle zintuigen gebruiken
In tentoonstellingen en bezoekerscentra zie je veel rechtopstaande pagina’s van 3 meter hoog. Dat is eigenlijk heel gek.
Wij innoveren op het gebied van digitale wetenschappelijke infrastructuur. We zochten iemand die voor ons een filmpje of een poster zou kunnen maken voor een symposium. Het gebruikelijke. Klaas verraste ons totaal met … triplex platen met houten koppelstukjes. Het was een enorm succes. Met de eenvoudigste, grappigste, slim in elkaar gezette spullen vond hij voor ons een aantrekkelijke, opvallende en speelse metafoor voor wat wij aan het doen zijn.
Joris van Zundert
Senior Researcher at Huygens Institute for the History of the Netherlands
For our work, Klaas’ great strength is in his ability to interrogate our ways of thinking when it comes to the way we are presenting our data, developing quick and creative iterations of the figure or infographic in question. This way, we are able to work with the researchers to arrive at the most meaningful visualisations, that go on to communicate our findings effectively across multiple communications platforms.
Anna Massey
Als Communications Manager at Access to Medicine Foundation
Wij brengen iedere 2 jaar de Access to Medicine Index uit, waarin de grootste farmaceutische bedrijven langs de meetlat worden gelegd. Een complex, zorgvuldig en tijdsintensief proces, waarin we met vertrouwelijke data werken die uiteindelijk in een toegankelijk en analytisch rapport worden gepubliceerd. Wij zijn dan ook een veeleisende opdrachtgever. Er mogen in de Index geen fouten zitten. Tegelijkertijd moet er ruimte zijn voor creativiteit en flexibele formats. Dit vraagt behalve om een degelijk ontwerp, redactie en vormgeving ook om maximale precisie, en een beheersing van het hele schrijf-, aanlever- en correctieproces. Klaas kent alle opties en de vele valkuilen.
Suzanne Wolf
Hoofd Communicatie bij Access to Medicine Foundation
over redactie en vormgeving van XXL-informatie
de juiste rol
Ontwerpers zijn sterren. Redactie en vormgeving van kennis vereist een andere rol. Die rol is dienend.
concept
Het concept als grote vereniger van alle inhoud. Geen mysterie, gewoon een bekende aanpak. Een voorbeeld.
vóór de vormgevers uit
Voor deskundigen is de inhoud heilig. Toch kun je die echt niet zomaar ‘in laten lopen’. Je hebt redactie nodig. Ergernis 😉