Trainingen visuele communicatie

Kun je het me leren, dat visuele?

Jazeker!
Jij werkt als schrijver, webredacteur of beeldredacteur bij een organisatie waar nogal wat kennis in huis is. Jouw publiek wil korte, duidelijke info, liefst met foto’s, infographics of icoontjes.

Ik help je met een plan maken:

  • waar gebruiken we welk beeld, hoe praten we erover?
  • hoe krijg je samenhang tussen al die uitingen?
  • wanneer maken we het zelf, wanneer briefen we professionals?

Mijn trainingen visuele communicatie boek je via drie gerenommeerde trainingsplatforms

Voor alle vragen (kosten, aanmelding, intake, niveau, locatie, faciliteiten) kun je terecht bij de contactpersoon die vermeld staat op de informatiepagina van de aanbieder. Bij de aanbieder kun je ook de reviews lezen.

“Het was een heldere en ook praktische training, echt gericht op het toepassen van infographics. We moesten echt aan de slag, kregen mooie voorbeelden te zien en we konden een case uit ons eigen werkveld gebruiken voor de oefenopdracht. Dat beviel goed. Ook de handout met checklists die we mee kregen is een handig naslagwerk om te hebben.”

Uit een evaluatieformulier van de training Communiceren met infographics (Frankwatching.com, juli 2023)
Door een communicatiemedewerker van een innovatie-instelling

Communiceren met infographics

Online tools beloven een infographic in 1 minuut. Maar wanneer is een infographic goed? Welk type infographic kies ik en hoe help ik de lezer mijn boodschap nog beter te vatten?

Voor wie?

Deze training visuele communicatie is bedoeld voor mensen die tekst hebben waar veel data, processen of ruimtelijke omschrijvingen in zitten. Daar gaan we direct mee aan de slag.
Tijdens deze eendaagse training wordt hard gewerkt en veel gelachen.

Beeld bij Crisis (nieuw!)

Crisiscommunicatie, dat moet snel. Dus tekst. Maar 4 miljoen Nederlanders lezen minder goed, en er zijn ook veel mensen die een andere taal spreken. Ook is veel informatie over incidenten, opvanglocaties, wegafzettingen en zonnepaneelscherven véél duidelijker als je er beeld voor gebruikt. En als je spullen klaarzet, kan goed beeld in 5 minuten klaar zijn.

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor crisiscommunicatie-mensen bij bijvoorbeeld Veiligheidsregio’s of ziekenhuizen. De training wordt op maat gemaakt voor de specifieke sector.

Klaas en Tom trainen Beeld bij Crisis

Beeldredactie

Beeld heeft betekenis. Hoe vinden we die, en hoe discussiëren we erover? Hoe zorg je dat je beeld laadt met betekenis en hoe bedenk je daar een concept voor? Wat geeft samenhang tussen al die kanalen die je moet bedienen? Hoe stuur je makers aan?
Deze eendaagse training scherpt je kennis over beeld flink aan.

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor (beeld-) redacteuren die dagelijks strijden voor beter beeld.

Beeldgebruik voor schrijvers (nieuw!)

Je leert de leesbaarheid verbeteren door data, processen en ruimtelijke informatie visueel weer te geven met infographics. We bespreken oplossingen om op social media of in de pers iets te laten zien over je werk.

We verkennen alle opties en je leert om al schetsend tot een oplossing te komen die je zelf kunt uitvoeren of waarmee je professionele beeldmakers kunt aansturen.

Voor wie?

Je bent schrijver of academicus en je schrijft beleidsstukken, wetenschappelijke teksten of artikelen voor vakbladen.

Infographics maken

Leer informatie op een duidelijke en leesbare manier overbrengen met behulp van illustraties, infographics en iconen. Je leert hoe je een concept bedenkt, je ideeën schetst en bediscussieert. We mikken op samenhang tussen al het gebruikte beeld en bruikbaarheid in alle kanalen. De training duurt een dag en is vooral gewild als incompany training, op maat gemaakt voor jou en je collega’s.

Loo van Eck logo
“Klaas is een creatieve, kundige vakman. Fijn dat hij zijn kennis wil delen en duidelijk begrijpt hoe het in de dagelijkse praktijk gaat. Hier speelt hij op in door tools aan te reiken die je gelijk praktisch kunt toepassen. Wat niet alleen je visuele content verbetert, maar ook je manier van werken veel makkelijker maakt.
Er is voldoende ruimte om eigen vragen te stellen. De training is gericht op het verhelderen van visuele content, waar binnen mijn organisatie nu te weinig nadruk op ligt, maar waar wel behoefte aan is. Na deze training kan ik hierover het gesprek aangaan en verbeteringen doorvoeren. Daarnaast veel geleerd over het handiger structureren en plannen van de dagelijkse praktijk voor visuele content. Helpend.”

Judith Wissink

Afd. Communicatie bij Scholengroep Carmel Hengelo