ingenieurs en industrie
Visualisaties voor marketing
Klaas, slim hè, die interface tussen de sensor en de navigatiesoftware van de robot.
Wacht even. Wat?
Ik zal het je snel uitleggen. Weet je hoe GPS werkt?
Ik wel ja. Maar mijn dochter zou zeggen: ‘zie je mij geboeid zijn?’
Ach, jouw dochter is toch niet ons publiek.
Klopt. Dat zijn inkoopmanagers, investeerders, of de innovatie-taskforce van een ministerie. Wanneer jij over die sensor begint, ben je een darling techneut. Heel even. Daarna kijken ze even glazig als iedereen.
O. Wat moet ik dan zeggen?
Laat de features even zitten. Laat jouw toehoorders zien wat jouw techniek betekent voor hún situatie. Zodat ze denken ‘hee, dit gaat over ons!’
Wat is dan de eerste stap voor mij?
Ik interview jouw experts, maak schetsen, en vertel ze wat ik ervan begrijp. Zo gaan we de technische specificaties voorbij en maken jullie werk doorvertelbaar. Dan komt er een beetje magie. Mooi beeld van een slimmer gebouw, apparaat of systeem.
Weet je zeker dat je het allemaal snapt? Je bent toch zowat kunstenaar?
Eentje met een paar jaar TU Elektrotechniek. Ik versta Delftenaren.
Haha, je verzint ’t niet. En onze sensormodule?
Tegen een investeerder zeggen we: ‘het is een magisch oog, dat nooit miszit’. Dat begrijpt hij direct. En de ingenieur naast hem – die geen metaforen lust – zoekt de resolutie van die sensor even op in de hand-out.
Hand-out?
Ja, we geven verschillende soorten lezers wat ze nodig hebben. Zelfs hand-outs. Dan ontsnapt er niet een.
werk
sales visuals
Rijdende robots
Hoe het werkt? Lastig uit te leggen.
Wat de invoering ervan voor je klant doet? Kraakhelder.
animaties
Ik zie overal bakjes water
Ideeën en processen: je ziet ze niet, maar je móet het er over hebben.
plannen presenteren
Makkelijk praten
Tekeningetjes waar je makkelijk over praat. Om te laten zien wat er straks allemaal mogelijk wordt.
“De animatie die Klaas voor ons maakte zit nog vers in mijn geheugen. Wij kwamen met een heel technisch verhaal met veel aspecten, die hij omzette in een logische, goed opgebouwde verhaallijn. Mooie balans tussen technisch kloppend en toegankelijk. En ook: de grappige ondertoon werd goed ontvangen op congressen.”
Maarten Kuiper
Leading Expert at Aveco de Bondt | Dareius | diTTo
“Het is fijn hoe Klaas zich inleeft en al die informatie absorbeert. Niet eenvoudig uit te leggen, onze technologie. Onze techneuten en salesmensen zijn erg tevreden met de visuals. Ze zijn mooi en heel goed inzetbaar.”
Erik van Heijningen
als Sales Business Development at Accerion / Unconstrained Robotics
“Klaas is very clever in translating the subject matter to an original display. To my surprise he could give an almost impeccable oral presentation of the content, showing that he completely understood the matter, followed by a clear explanation of why and how he translated this to the proposed display he intended to make.”
Aad Sedee
Senior coördinator straling en nucleaire veiligheid bij het Ministerie van Economische zaken
over visualisaties voor marketing
systematisch werken
Drie dingen waar je aan moet denken als je visualisaties laat maken die geschikt moeten zijn voor allerlei toepassingen.
visuele metaforen
Veel animaties zijn kleurige radiospotjes. Hoe maak je de oversteek naar beeld dat blijft hangen?
ontwikkeling
Je wilt weglaten wat er niet toe doet. Maar is dat ethisch wel in orde? Welk beeld brengt je de juiste discussie?